V Česku je přes 7 500 železničních přejezdů. Ty nebezpečné a málo využívané Správa železnic ruší

17. únor 2025 10:50

Největší audioportál na českém internetu

Železniční přejezd (ilustrační foto) | Foto: Olga Štrejbarová

V Česku je přes 7 500 železničních přejezdů. Ty nebezpečné a málo využívané Správa železnic ruší

V Královéhradeckém kraji zruší letos Správa železnic tři málo využívané železniční přejezdy. Jeden z nich je v Dobrušce a místní obyvatelé proti této změně začali podepisovat petici. Podrobnosti zjišťoval reportér Jiří Hofman.

Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy představují přejezdy s nízkým počtem vlaků z hlediska potenciálních dopravních nehod paradoxně vyšší riziko. Rušením těchto přejezdů se tak má zvýšit bezpečnost jak drážního, tak silničního přejezdu.

Čtěte také

Za posledních pět let se v Česku podle statistik Centra dopravního výzkumu stalo v průměru 133 dopravních nehod na železničních přejezdech. V Královéhradeckém kraji to je pak mezi šesti až deseti nehodami ročně. A v roce 2023 se stala dopravní nehoda také na tomto přejezdu.

Čím argumentují místní obyvatelé z Pulic, části Dobrušky?
Petiční výbor od 16. ledna do 31. ledna provedl na přejezdu sčítání dopravy. V těchto dnech k přejezdu instaloval fotopast od myslivců a zjistil, že v průměru tudy projede 224 motorových vozidel ve všední dny a 137 aut o víkendu. Oproti tomu po železnici jezdí pouze 4 pravidelné spoje denně během pracovního týdne.

Dalším argumentem je podle lidí z Pulic nepřehledná křižovatka, po které by museli v budoucnu jezdit a pamětníci mají ještě jeden důvod. Během povodní v devadesátých letech, kdy se vylila řeka Dědina, tak ten přejezd, který je vyvýšený, byla jediná přístupová cesta na levý břeh řeky tady v Pulicích.

Čtěte také

Kdo vlastně rozhoduje o zrušení přejezdů?
Proces zrušení železničních přejezdů je složitý. O „zrušení přejezdu“ rozhoduje silniční správní úřad. O následném fyzickém „odstranění přejezdu“ pak Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ).

Zrušení přejezdu navrhuje Správa železnic silničnímu správnímu orgánu, který si od Drážního úřadu vyžádá stanovisko. To ale pouze v případě, že objízdná trasa vede přes jiný přejezd, a to kvůli prověření stupně zabezpečení náhradního přejezdu. Pak je v těchto případech dotčena i Policie ČR, která se vyjadřuje k navržené objízdné trase. V okamžiku, kdy má silniční správní úřad všechny podklady a stanoviska, tak rozhodne o zrušení přejezdu.

Do „hry“ následně vstupuje DESÚ, který funguje jako speciální stavební úřad, a ten rozhoduje o vlastním odstranění stavby (přejezdu - tedy fakticky povoluje demolici). Žádost na DESÚ podává opět SŽ a Drážní úřad v tomto řízení již není vůbec dotčen.

autoři: Jiří Hofman , baj

Mohlo by vás zajímat